Funktionsbeskrivning på lastbil...
2011-02-07 @ 21:30:30
© Design By www.jennysmodemix.se
Oj oj oj va jag har pluggat idag. När man tar B-kort så räcker det med att man kan teorin som kommer på teoriprovet. När man tar lastbilskort, så ska man kunna teori för teoriprov, men det räcker inte där. När man kör upp med lastbil så måste man kunna alla funktionbeskrivningar på lastbilen. Man kommer givetvis inte behöva berätta och visa samtliga, men man vet ju aldrig vilken av funktionbeskrivningarna just jag får. På en funktionsbeskrivning ska man kunna berätta hur tex bromssystemet fungerar från det du trycker på bromspedalen. Alltså..... färdbromsarna på en lastbil manövreras med tryckluft som levereras via en kompressor och vidare till en våt/torrtank och därefter till en 4-kretsventil där luften fördelas i framhjulskretsen, bakhjulskretsen, parkeringsbromskretsen och släpvagnskretsen. När man trycker ner färdbromspedalen så trycks luft ut i bromscylindern där det finns membran som påverkas av luften så att en stång trycker på en bromshävarm som vrider en S-formad excenter. Den sitter mellan bromsbackarna och bromstrumman som gör att bromsarna blir ansatta.
När man sen släpper bromsen går luften ur cylindrarna via reläventiler.
Tycker ni det låter krångligt? Jag tycker det iallafall, och detta var bara beskrivning av färdbroms. Sen är det parkeringsbroms, hjälpbroms, styrservo, bränslesystem, däck, färdskrivare, utvärdering av reg.bevis, säkring av last och kopplingsanordning. Puh...... blir trött bara av att skriva detta. Men jag tar en grej varje dag. Så idag har jag bara pluggat färdbroms. Jonas får förhöra mig när han kommer hem från hockeyn. Så får jag göra varje dag. Då borde jag vara igenom allt på lite mer än 1 vecka.
Mina böcker...
Färdbromsar på lastbil...
När man sen släpper bromsen går luften ur cylindrarna via reläventiler.
Tycker ni det låter krångligt? Jag tycker det iallafall, och detta var bara beskrivning av färdbroms. Sen är det parkeringsbroms, hjälpbroms, styrservo, bränslesystem, däck, färdskrivare, utvärdering av reg.bevis, säkring av last och kopplingsanordning. Puh...... blir trött bara av att skriva detta. Men jag tar en grej varje dag. Så idag har jag bara pluggat färdbroms. Jonas får förhöra mig när han kommer hem från hockeyn. Så får jag göra varje dag. Då borde jag vara igenom allt på lite mer än 1 vecka.
Mina böcker...
Färdbromsar på lastbil...
Oj oj oj va jag har pluggat idag. När man tar B-kort så räcker det med att man kan teorin som kommer på teoriprovet. När man tar lastbilskort, så ska man kunna teori för teoriprov, men det räcker inte där. När man kör upp med lastbil så måste man kunna alla funktionbeskrivningar på lastbilen. Man kommer givetvis inte behöva berätta och visa samtliga, men man vet ju aldrig vilken av funktionbeskrivningarna just jag får. På en funktionsbeskrivning ska man kunna berätta hur tex bromssystemet fungerar från det du trycker på bromspedalen. Alltså..... färdbromsarna på en lastbil manövreras med tryckluft som levereras via en kompressor och vidare till en våt/torrtank och därefter till en 4-kretsventil där luften fördelas i framhjulskretsen, bakhjulskretsen, parkeringsbromskretsen och släpvagnskretsen. När man trycker ner färdbromspedalen så trycks luft ut i bromscylindern där det finns membran som påverkas av luften så att en stång trycker på en bromshävarm som vrider en S-formad excenter. Den sitter mellan bromsbackarna och bromstrumman som gör att bromsarna blir ansatta.
När man sen släpper bromsen går luften ur cylindrarna via reläventiler.
Tycker ni det låter krångligt? Jag tycker det iallafall, och detta var bara beskrivning av färdbroms. Sen är det parkeringsbroms, hjälpbroms, styrservo, bränslesystem, däck, färdskrivare, utvärdering av reg.bevis, säkring av last och kopplingsanordning. Puh...... blir trött bara av att skriva detta. Men jag tar en grej varje dag. Så idag har jag bara pluggat färdbroms. Jonas får förhöra mig när han kommer hem från hockeyn. Så får jag göra varje dag. Då borde jag vara igenom allt på lite mer än 1 vecka.
Mina böcker...
Färdbromsar på lastbil...
| Kategori - Allmänt
När man sen släpper bromsen går luften ur cylindrarna via reläventiler.
Tycker ni det låter krångligt? Jag tycker det iallafall, och detta var bara beskrivning av färdbroms. Sen är det parkeringsbroms, hjälpbroms, styrservo, bränslesystem, däck, färdskrivare, utvärdering av reg.bevis, säkring av last och kopplingsanordning. Puh...... blir trött bara av att skriva detta. Men jag tar en grej varje dag. Så idag har jag bara pluggat färdbroms. Jonas får förhöra mig när han kommer hem från hockeyn. Så får jag göra varje dag. Då borde jag vara igenom allt på lite mer än 1 vecka.
Mina böcker...
Färdbromsar på lastbil...
Kommentarer
Trackback